Monday, October 22, 2012

Lollo Meier en Fapy Lafertin: Plachterida

 Twee gitaarvirtuosen presenteren nieuwe cd Plachterida
Doctor Jazz Dag, "Boskoop" voor velen, trekt tweemaal per jaar honderden enthousiaste jazzliefhebbers. 
Hans Koert

Het komt niet zo vaak voor, dat twee grote gitaristen zij aan zij zitten op het podium van het Hof van Wageningen. De bezoekers van de Doctor Jazz Dag in Wageningen zijn wat dat betreft bevoordeeld – Drie bands op één middag: David Livingstone Jazz Messengers, The Revivalists en het kwartet van Lollo Meier en Fapy Lafertin.

 Fapy Lafertin ( foto: Hans Koert)

Fapy Lafertin en Lollo Meier: Twee grote namen, die spelen in de zgn. Hot Club stijl die geïnspireerd is door de muziek van Django Reinhardt.  Deze Franse gitarist verwierf gedurende  zijn vijfentwintig jarige carrière internationale faam, die nu, anno 2012, nog steeds bij velen het 'oenderfleis op armen en benen bezorgd .... en zaterdag 20 oktober 2012 was zo’n kippenvelmoment.

 Fapy Lafertin ( 1980) ( foto: Fred Schilder) (bron: hoes WASO - Live in Laren) (oorspronkelijke foto in kleur)

Beide musici hebben Django Reinhardt nooit persoonlijk gekend. Toen Django overleed, moet Fapy net uit de luiers geweest zijn en was Lollo nog niet geboren. Fapy, geboortig van Kortrijk, groeide op in de Sintigemeenschap en kreeg al vanaf zijn vroegste jeugd een gitaar in de handen gedrukt en werd hij, spelenderwijs, ingevoerd in de licks en solo’s van Django.

Het is al vele malen verhaald - het verhaal, hoe Fapy Lafertin en Koen de Cauter elkaar ontmoetten – ergens in 1965 in het café van Emiel de CauterDe Klokkeput in Sint Martens Latem vlakbij Gent. Twee pubers, Koen, zoon van de uitbater en Fapy, een dertienjarige Roma, die gitaar speelde in de band van zijn oom Bamboula. De twee jongens, op één dag na even oud,  gaan samen optreden, samen spelen in een groep die de muziek van Django als uitgangspunt heeft, zonder die klakkeloos te imiteren ….  De muziek evolueert en hun band, Waso, genoemd naar Koen’s drie jaar oude zoontje, nu eveneens muzikant, wordt razend populair in het clubcircuit en op festivals.

Het kwartet van Lollo Meier en Fapy Lafertin: v.l.n.r. Bram van Es - Henry Schuler - Lolo Meier en Fapy Lafertin. ( foto: Hans Koert)

Fapy Lafertin is, onmiskenbaar, geïnspireerd door de muziek van Django Reinhardt, maar leerde ook van zijn oom de muziek, de vieux morceaux, de  liederen, die vaak als sinds mensenheugenis in de sinticultuur circuleren.
Hij kent alle solo’s van Django noot voor noot uit het hoofd, nagespeeld van oude 78-toerenplaten, maar, eenmaal op het podium, zoals hier met Lollo Meier, blijkt er geen sprake van kopiëren, het herkauwen van oude tijden, maar wordt er muziek gemaakt, die invloeden verraadt uit de flamenco, de Fado, de tziganes, de swing en die nog helemaal springlevend is.

Lollo Meier ( foto: Hans Koert)

Lollo Meier mag gerekend worden tot een jongere generatie gipsymuzikanten en timmert al zo’n tien jaar aan de weg toen hij begon met zijn Szigano Swing. Hij vertelde eerder aan Ben Kragting jr. hoe hij op zijn twaalfde een gitaartje kreeg. Iedereen bij hen op het kamp speelde muziek en daar moet hij Fapy, een neef, voor het eerst hebben horen spelen.  Ik was toen 8 of 10 jaar oud en we zaten allemaal op de knieën te luisteren …… Na eerst gespeeld te hebben in een groepje dat zich noemde Swing 42, maakte hij in 2001 zijn eerste cd met zijn Szigano Swing: Rencontres, een debuutalbum waar Lollo achteraf gezien niet erg tevreden over was …. Technisch was het allemaal niet perfect en ook de lengte was erg kort, maar er was een begin … 
 Lollo’s tweede album Hondarribia maakte alles goed wat de eerste cd miste …..  Zijn  carrière begon nu in een stroomversnelling te komen.  Met zijn compositie Melody for le Quecumbar ( de naam van een Engelse pub, dus geen ode aan de komkommer) gooide hij hoge ogen in de Verenigde Staten en hij speelde op alle grote festivals ter wereld, zoals het onder Djangoliefhebbers fameuze Djangofestijn in Samoir-sur-Seine. Lollo is vooral gefascineerd door de meer moderne muziek die Django begin jaren vijftig ontwikkelde, toen hij op elektrische gitaar ging spelen en als het aan Lollo ligt wil hij die draad weer oppakken -  de draad die Django moest laten liggen bij zijn overlijden …. Tijdens het concert in het Hof van Wageningen echter, werd akoestisch gespeeld.  Een beetje zoals Lollo zich herinnert van vroeger en zoals ik het ook ervaren heb  …..  Vaak waren er twee solisten en als de een begon te spelen dacht je: Die is beter, totdat de ander begon te soleren en die was dan nog beter! (citaat: Lollo Meier)  (Bron: Finesse - Lollo Meier - Ben Kragting jr. (Doctor Jazz Magazine nº 193 (juni 2006).

Lollo Meier & Fapy Lafertin: Plachterida ( Gypsy Music.nl GMLMSJP0063) (foto hoes: Serge Braem en John Baggen) ( oorspronkelijke cover in kleur)

Spreekstalmeester, of hoe noem je dat als je niet in een circus maar op een podium de artiesten an elkaar praat, Tonny van Deijl, opende met een quizvraag: Wie weet wat Plachterida betekent? …. Niemand dus … VlinderPlachterida is overigens de titel van de nieuwe CD van Lollo Meier en Fapy Lafertin en juist van dit album werden er heel wat nummers gespeeld. 
Ondanks springende stoppen, waarbij het leek alsof een hoger macht de regie wilde voeren, werd afgetrapt met bekende jazznummers als I Can’t Give You Anything But Love (tijdens de soundcheck), I Love You, September in the Rain, De Django klassieker Hungaria en Yours and mine, een nummer dat Red Nichols al in 1930 speelde en in 1946 door Django op een Swingplaat werd vastgelegd. Veel nummers die voor het voetlicht gebracht werden, waren echter eigen composities van Lollo of Fapy.  Het kwartet, dat bestond uit Lollo Meier en Fapy Lafertin op sologitaar, Bram van Es op ritmegitaar en Henry Schuler op bas, bracht Fapy’s Carnation en de titelsong Plachterida, terwijl Lollo’s composities Chemin de Django uitgevoerd werd. De set werd afgesloten met het nummer Them There Eyes, een regelrechte killer-diller dat in moordend tempo de eindstreep haalde.

Fapy Lafertin ( foto: Hans Koert)

De twee fabelachtige muzikanten, zichtbaar vermoeid van een trip naar Amerika, wisten het verwende publiek van de Doctor Jazz Dag muisstil te krijgen, zelfs achterin bij de bar ….  Twee geweldig knap solerende jazzgitaristen met oor voor de traditie, maar nog volop in beweging …..  Het publiek in Wageningen genoot ademloos en beloonde de band met een staande ovatie ……. ook al zal de muziek van Django voor een aantal te modern in de oren geklonken hebben – maar dat is nou juist zo leuk aan de Doctor Jazz Dag – die diversiteit aan mensen, stijlen en smaken: tastes differ.

Lollo Meyer-Fapy Lafertin Kwartet - v.l.n.r.: Henry Schuler - Bram van Es - Fapy Lafertin en Lollo Meier (foto: Hans Koert)

De 96ste Doctor Jazz Dag, … We gaan naar Boskoop hoor je nog steeds, vertelde oprichter van het eerste uur Sjaak van Glabbeek me, glunderend op de ereplaats voor’t podium, maar dan rijden ze naar Wageningen, …….. De Doctor Jazz Dag, begonnen als reünie voor de lezers van het blad Doctor Jazz Magazine, bewijst dat er nog heel veel belangstelling voor deze muziek is.  Volgend voorjaar is het groot feest, want dan ziet Doctor Jazz Abraham ……..

We kijken er nu al naar uit: zaterdag 13 april 2013

De lp Lollo Meier - Fapy Lafertin is hier te bestellen.

Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook of vraag haar gratis maandelijkse nieuwsbrief.

 Het Nederlands Jazz Archief maakt zware tijden door. De bezuinigingen door de regering leiden er toe dat het Nederlands Jazzarchief gesloten zal gaan worden en dat mag natuurlijk niet gebeuren. De Keep (it) Swinging blog is van mening dat het archief ( en het informatieve kwartaalblad het Jazz Bulletin) bewaard en toegankelijk moet blijven om het verhaal van de Nederlandse jazz te kunnen blijven vertellen aan de generaties na ons. Keep (it) Swinging heeft zich aangemeld als Vriend van het Nederlands Jazz Archief. Het zou mooi zijn als u het voorbeeld volgde en ook het Nederlands Jazzarchief steunde. .........

Lollo Meier en Fapy Lafertin: twee grote namen op gitaar, die in de stijl van Django, zijn muzikale erfenis levend houden, zonder die klakkeloos te kopiëren. Tijdens de 96e Doctor Jazz Dag in Wageningen speelden ze muziek van hun nieuwste album: Plachterida.

  
Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment

Post a Comment